Kettlebell • 30 dagen • Programma 2 • 10 min per dag

Let op! We adviseren je dit 30 dagen programma pas te starten nadat je het Kettlebell programma Atletisch sterker volledig hebt afgerond.

Heb jij nog niet eerder met de kettlebell getraind? Begin dan met het 30 dagen programma 1: Atletisch sterker en fitter. Het programma is een combinatie van spierkracht, mobiliteit én mentale kracht.

Neem als voorbeeld: een squat waarbij je door de knieën buigt, de heupen omlaag.
Om een squat goed te kunnen uitvoeren, is mobiliteit in de heupen, knieën en enkels van belang.
Daarom geloven wij in een combinatie van actieve workouts & yoga.

Kettlebell programma 2

Heb je er ook zo een zin in? Wij vinden het gezellig en super goed dat je er weer bij bent.

Het lichaam kan zich enerzijds perfect aanpassen (positieve en negatieve adaptatie). Met dit programma daag je je lichaam uit en verras je het telkens weer om meer resultaat te behalen.
Anderzijds is het een eigenschap van het lichaam om de weg te kiezen van de minste weerstand. Door te spelen met verschillende 'time under tension', tempo's, diversiteit aan oefeningen en het aantal herhalingen, proberen we het lichaam meer in balans te brengen.

De motivatie om fit te blijven moet vanuit jezelf komen, maar soms is een stok achter de deur, of een duwtje in de rug heel fijn. Wij halen wij veel energie uit onze trouwe challenge deelneemsters, leden en fanatieke sportmaatjes.

Mindset coaching maakt, net als yoga, onderdeel uit van dit programma.

Welk gewicht adviseren wij

  • beginners: 6-8 kg
  • intermediate: 8-12kg
  • advanced >15 kg

Wanneer stap je over op een zwaarder gewicht?
Bepaal je gewicht: test of je 3 x enkelhandig een shoulder press, zowel links als rechts, (net aan) kunt uitvoeren. Deze oefening geeft goede indicatie met welk gewicht je kunt starten.

Start je met 8 kg? Super, dat is een prima start gewicht voor het eerste 30 dagen kettlebell programma. Ben je iets meer getraind en lukt de shoulder press, start dan met 12 kg. De kettlebell mag relatief zwaar aanvoelen.

Probeer de 8 kg uiteindelijk op te trainen naar 12 kg of 16 kg. Dat klinkt heel spannend, maar dat valt reuze mee. Zodra je ons programma volgt, geeft het lichaam vanzelf aan wanneer het aan meer uitdaging toe is. Sarah, jouw persoonlijk kettlebell trainer startte na haar laatste zwangerschap weer met 8 kg en trainde dit op, met alleen de training van FitGirl, naar 16 kg. Hoger dan dit is niet nodig voor onze manier van trainen en hoeft ook niet voor iedereen het streven te zijn.

Waarom zoveel verschil in gewicht
Bij een goed opgebouwd trainingsschema bouw je relatief snel kracht en conditie op. Zodoende adviseren wij liever iets grotere stappen in gewicht (omhoog) om te voorkomen dat je halverwege een programma van kettlebell gewicht moet veranderen.

LET OP! Vanaf nu zijn er ook kettlebell live lessen!