Week 6: Yoga LIVE met Natanja

57 deelnemers

Deze live les start over:

.. dagen .. uren .. minuten .. seconden

Verbeter je bloedcirculatie met omgekeerde houdingen

Vermoeide voeten of benen hebben we allemaal weleens last van. Vooral houdingen met de voeten in de lucht zijn heel goed om dit te verhelpen.

Deze week staat de gebroken schouderstand centraal. Met de yogales in week 4 kwam deze al even voorbij. Je voeten zijn in de lucht en het bekken rust in je handen.

Omgekeerde houdingen zijn alle houdingen waarbij je heupen boven je hart staan. Oftewel je hart boven je hoofd. In yogaland zijn er meerdere omgekeerde houdingen, en natuurlijk ook meerdere variaties voor de schouderstand. Vorige week met de yogales stond je in een spreidstand vanuit de heupen met het bovenlichaam omlaag. Kun je deze oefening nog herinneren? Dit noem je ook een omgekeerde houding. Je kunt deze oefening natuurlijk nog altijd een keer terugkijken of opnieuw doen, klik dan hier. Wanneer je langer yoga doet ga je gaandeweg merken dat het iedere keer toch weer anders kan aanvoelen.

Met de schouderstand zijn de voeten omhoog, tegen de zwaartekracht in. Yoga helpt een goede gezondheid te ontwikkelen en zorgt voor een optimaal functioneren van het lichaam. Iedere oefening doet iets voor je adem, je denken en het fysieke lichaam. Continue zoek je een midden tussen bepaalde spanning en ontspanning in de houding. Dit werkt fysiek door op bepaalde spiergroepen, organen, ontgifting, bloedcirculatie en meer.

De schouderstand is een houding met meerdere effecten en het hele lichaam gezonder maakt. Eén van deze effecten is de bloedcirculatie. Met de voeten in de lucht verbetert de bloedsomloop doordat je tegen de zwaartekracht ingaat.

Tijdens de menstruatie periode is het verstandig omgekeerde houdingen kort aan te houden of het bekken op de grond te houden en alleen de benen en de voeten in de hoogte te houden. Observeer altijd hoe een houding aanvoelt, iets meer of iets minder? De kindhouding, klik hier, is altijd goed om te doen, langzamer uitademen helpt om je adem tot rust te brengen en de gehele wervelkolom te ontspannen.

Ga de yogales maar ervaren, ik ben benieuwd naar je reactie! Vragen en opmerkingen welkom in de chat na de les.

En, weet je welke oefening je makkelijk thuis kunt doen? Pak een stoel en ga met je onderlichaam op de grond liggen. Het bekken rust ook op de grond. De onderbenen leg je neer op een stoel (of de bank) met de knieën gebogen. Blijf zo 5 minuten liggen, adem bewust in je buik door uitademend je buik in te trekken, dan de buik ontspannen en de inademing rustig en ruim laten opkomen.



Ben je nog geen FitGirl-lid maar wil je wel graag meedoen met de live les(sen)?