Fitgirl.nl

De squat

De squat is een ontzettend effectieve oefening. Ook voor vrouwen. De squat behoort, samen met nog een aantal oefeningen, tot de meest effectieve oefeningen van een trainingsschema. Squatten is erg gunstig voor vrouwen omdat je met de squat vooral de beenspieren, buikspieren en bilspieren aanspreekt. Tevens is de squat een functionele beweging.

Krachttraining voor vrouwen

Helaas doen nog steeds te weinig vrouwen aan krachttraining. Ze verkiezen vaak nog steeds 20 minuten cardio boven een effectieve squat oefening. Vrouwen zijn vooral bang om veel spiermassa ontwikkelen en ‘bulky’ te worden en daarom laten ze in de sportschool de gewichten links liggen. Zonde. Want als je goed traint en bijvoorbeeld de squat opneemt in je trainingsschema, word je juist strak en slank en komen je vrouwelijke vormen, zoals mooie ronde billen, beter uit. Bovendien verbranden spieren de hele dag veel calorieën. Dus ook als je wilt afvallen, is krachttraining een goede keus.

Welke squat moet ik doen?

Er zijn verschillende soorten squat oefeningen, waaronder de powerlifting squat, de olympische squat, de front squat, de goblet squat en de dumbell squat. Welke squat de beste squat is voor jou hangt vooral af van je persoonlijke voorkeur en je flexibiliteit.

De squat: techniek

Bij de squat is je houding en je techniek ontzettend belangrijk. Veel vrouwen krijgen bijvoorbeeld last van de onderrug door een verkeerd aangeleerde squat techniek. Het is belangrijk dat je geen bolle rug krijgt tijdens het squatten. Dit kun je jezelf aanleren door voor het squatten een goede warming up te doen, waarbij je de squat beweging maakt zonder gewicht. Maak de squat beweging terwijl je je houding in de spiegel bekijkt. Zorg ervoor dat, hoe diep je ook zakt, je een holle rug blijft forceren. Blijf je concentreren op een goede houding, helemaal als je gewicht gaat gebruiken. Een squat met een goede techniek tot uitvoering kunnen brengen is veel effectiever dan een verkeerde uitvoering van de squat. Bovendien verklein je de kans op blessures.

Meer weten?

Voor meer informatie over training en voeding, neem een kijkje in het FitGirl kenniscentrum. Hier vind je betrouwbare, wetenschappelijk onderbouwde informatie over training, voeding, herstel en mindset. Hoe meer je leert, hoe leuker het wordt! In de webshop van FitGirl vind je supplementen voor een gezonde lifestyle en een bijzondere collectie sportkleding, waaronder shirt & tops, leggings, shorts en sport accessoires. Neem eens een kijkje en laat je inspireren.