Fitgirl.nl

Meer dan sport alleen
Vrouwen die aan krachttraining doen, merken vaak al snel dat het een manier van leven wordt. Dat het meer is dan sport alleen. En dat klopt: volgens deskundigen is krachttraining een way of life waarin vier pijlers een belangrijke rol spelen. Naast training zijn dat voeding, mindset en herstel. Als je hier bewust mee omgaat en kiest wat bij jouw lichaam en manier van trainen en leven past, zul je merken dat je niet alleen lichamelijk energiek en sterk wordt, maar ook mentaal.

Slank, strak en gespierd
Veel vrouwen hebben een verkeerd beeld van krachttraining. Omdat ze bang zijn dat ze veel spiermassa ontwikkelen en te breed worden, laten ze in de sportschool de gewichten links liggen. Zonde. Want als je de training goed aanpakt, word je zeker niet bulky, maar juist slank, strak en op een mooie manier gespierd. Het lijf van een bodybuilder krijg je niet zomaar. Daar gaan jaren zware training aan vooraf. Bovendien heb je als vrouw te weinig testosteron om ‘mannelijke spieren’ te ontwikkelen.

Spieren: energievreters
Als je op gewicht wilt blijven of zelfs wilt afvallen, is krachttraining een goede keus. De workouts vraagt namelijk veel energie, net als het tussentijdse herstel. Bovendien verbranden spieren (in tegenstelling tot vet) de hele dag veel calorieën. Ook als je achter de computer zit, op de bank tv kijkt of slaapt.

Effectieve training
Om effectief te kunnen trainen, is het belangrijk dat je vooraf je doel bepaalt en (samen met je trainer) een gericht schema opstelt. Afvallen vraagt namelijk om een andere aanpak dan het opbouwen van spiermassa. In het uitgebreide kenniscentrum van FitGirl vind je veel informatie over de juiste training bij elk doel. Artikelen over het effect van progressive overload bijvoorbeeld, de beste oefeningen voor strakke billen en de waar- en onwaarheden over buikspieren.