Blog

De Winterblues

Naar schatting zijn er minimaal een half miljoen Nederlanders elk jaar last heeft van de “winterblues”. Een van de belangrijkste oorzaken van deze winterdip is een verstoorde biologische klok. Doordat het een langere periode donker is maakt de pijnappelklier in ons brein meer melatonine aan.

Melatonine is ons slaaphormoon en hierdoor ontstaat er een “disbalans” in ons brein. Door deze disbalans kun je jezelf vermoeid, futloos, en zelfs neerslachtig / depressief gaan voelen, waarbij je vrijwel continue de behoefte hebt om onder de wol te kruipen en lekker te gaan slapen. Zelfs wanneer je, (erg) lang hebt geslapen kun je in de ochtend door deze disbalans nog altijd vermoeid wakker worden.

Deze winterdip, dus ook wel de “winterblues” genoemd kan zelfs zo heftig zijn dat het een langer bestaande sluimerende depressie kan doen aanwakkeren. Het is soms dan ook lastig om het verschil te merken tussen een depressie of winterdip. Mensen die last hebben van een winterdip hebben vaak vergelijkbare “klachten” / gevoelens als mensen die een depressie hebben.

Mijn advies is dan ook om wanneer je last hebt van deze neerslachtige gevoelens gedurende een langere periode om hiervoor je huisarts sowieso te raadplegen.

Is er in jouw geval sprake van een winterdip in de plaats van een depressie, dan zijn er wel degelijk verschillende dingen die je hier zelf tegen kan doen. Deze dingen hebben met name invloed op de hoeveelheid daglicht waaraan je wordt blootgesteld. Zorg dus voor voldoende frisse buitenlucht en maak bijvoorbeeld tijds je lunchpauze een lekkere wandeling of een “BodyHoop sessie” in de buitenlucht! Wat daarnaast ook van belang is, is om een “vast” slaapritme te creëren voor jezelf door bijvoorbeeld iedere dag om 23:00 naar bed te gaan; ja ook in de weekenden! Zodoende kan je zelf proberen om de disbalans in jouw biologische klok te herstellen.

Zelfs wanneer bovenstaand advies niet mag baten, kun je jezelf helpen door het nemen van aanvullende supplementen gedurende deze periode. Er zijn 6 (natuurlijke) supplementen die positieve effecten hebben en je ondersteunen om de symptomen van een winterdip te bestrijden. Ik zal deze supplementen hieronder opsommen:

1. Omega 3

Omega 3 is (erg) bekend omdat het je humeur verbeterd. Dit natuurlijke voedingssupplement zit met name in vette vis; zoals zalm, lijnzaad, maar ook het eten van pure chocolade is een goeie (vinden jullie vast niet erg om te lezen ;)) Zelf kun je ook gemakkelijk(er) omega 3 binnen krijgen door het dagelijks nemen van een supplement hiervan.

2. Vitamine D

Aan het einde van het jaar is je spaarpot met vitamine D wat je zelf gedurende de zomermaanden aangemaakt hebt écht wel op, zeker als je niet standaard vitamine D slikt. Vitamine D is niet alleen een vitamine, maar ook een hormoon. Zo zorgt een lage vitamine D voor een verhoogde kans op allerlei huidklachten, een lage weerstand maar dus ook voor sombere/neerslachtige gevoelens. Ons brein heeft vitamine D nodig om optimaal te kunnen functioneren. Omdat we vitamine D rond de winterperiode een stuk lastiger kunnen aanmaken uit zonlicht, kan het geen kwaad (sterker nog is het aan te raden) om dit te suppleren.

3. Saffraan

Saffraan is een kruid en draagt bij aan de toename van stemming gerelateerde neurotransmitters in ons brein, waaronder serotonine en dopamine. In combinatie met theanine kan saffraan de symptomen van een winterdip helpen te voorkomen of zelfs te bestrijden. Theanine is een aminozuur dat voorkomt in de bladeren van thee, en staat van oudsher bekend om een ontspannende werking. Een supplement wat deze combinatie van theanine en saffraan heeft is wederom het supplement van het label Vita Kruid.

4. GABA

Gaba is een neurotransmitter en is actief in de rol met betrekking tot de regulatie van slaap, stressklachten en andere angstgevoelens. Wanneer men ouder wordt, maken we van nature minder van deze neurotransmitter aan, wat kan bijdragen aan een sombere stemming en dus aan de winterdip. Je kan dit dus tegengaan door GABA-supplementen te gebruiken, of door het eten van voeding die de aanmaak van deze neurotransmitter ondersteunt zoals: bananen walnoten, kip, kalkoen en Goji bessen.

5. Rhodiola

Rhodiola is een adaptogene stof, een natuurlijke aanpassen van het lichaam aan de omgeving. Het zorgt ervoor dat het lichaam en de geest zich kan aanpassen aan extreme situaties; een prachtige stof als je het mij vraagt. Van alle adaptogene stoffen heeft Rhodiola de breedste werking die uitstekend werkt bij de huidige “moderne overbelaste” mens. Een goed supplement (waar ik zelf positieve ervaring mee heb) is het supplement van Vita Kruid.

6. 5-HTP

Dit is een voorloper-stof van serotonine en van melatonine. Zo zorgt deze 5-HTP ervoor dat je beter kan slapen en verbetert het je gemoedstoestand. Deze stof passeert gemakkelijk de bloed-hersenbarrière en wordt dus goed opgenomen door onze hersenen. Het is al een geruime tijd bekend dat 5-http helpt tegen depressies, met daarbij o.a. onrust of snelle geïrriteerdheid. Daarnaast kan het helpen tegen klachten van liefdesverdriet, en tegen paniekaanvallen. Ook kan het zorgen om stemmingswisselingen tegen te gaan. Én bij kinderen zou het kunnen helpen tegen terugkerende nachtmerries (alleen suppletie op advies van een deskundige)