Waarom rage bait zo verslavend voelt: psycholoog verklaart onze boosheid op vreemden

Hoewel we bijna allemaal van jongs af aan hebben geleerd dat boosheid een negatieve emotie is die je liever niet uit, kan het opvallend genoeg tóch prettig voelen om je frustratie af te reageren op iemand die je niet kent. Helemaal als dat online gebeurt. Dat wordt ook wel rage bait genoemd: het fenomeen waarbij je expres iets online post waarvan je wéét dat anderen er boos om worden.

Dat klinkt misschien een beetje grimmig, maar ons brein vindt het heerlijk om een potje kwaad te worden op mensen die we niet eens kennen. En dan specifiek als het gaat om een vreemde.

Lees verder op www.BedRock.nl

Geplaatst op 17 juni 2026 door BedRock