Vooropgesteld: alle beetjes helpen om mensen wat minder vlees te laten eten. Maar de ‘Vega Inspiratie Box’ van Unilever lijkt me niet de aangewezen manier. Half Nederland kreeg hiervoor de afgelopen weken een gratis cadeaukaart opgestuurd door de Postcodeloterij. U weet wel, de club waar menigeen enkel lid van is uit angst dat anders de buurman miljonair wordt. Het betreft een jaarlijkse samenwerking met Unilever en Albert Heijn, voorheen onder de noemer ‘Doe maar lekker duurzaam’. Een gelegenheidsvehikel om allerlei producten in het zonnetje te zetten, zoals Unox worst en soep, Magnum ijsjes maar vooral het assortiment pakjes en zakjes van Knorr. Met als dieptepunt de keer dat 2,5 miljoen landgenoten per post een pakje Knorr poedermix voor ‘duurzame bolognesesaus’ ontvingen. Tja, lekker duurzaam of vooral een slinkse marketingactie?
Na bergen kritiek, en vast niet toevallig vlak na de inlijving door Unilever van de Vegetarische Slager, werd het roer omgegooid. Geen focus meer op duurzaam maar op ‘vegetarisch’. De supermarkten staan nu volgestapeld met gifgroene dozen, de ‘Vega Inspiratie Box’. Gratis af te halen met de opgestuurde cadeaukaart. Onder het motto ‘samen voor een betere wereld’ zijn de dozen gevuld met nootjes, vegan mayonaise, maar vooral vegetarische knakworsten, soep in stazak en poedersausmix voor spaghetti.
Lees verder op www.kokenmetkarin.nl
Geplaatst op 15 december 2021 door KokenmetKarin