Ons schoolsysteem is ongezond: kinderen worden klaargestoomd om te presteren, niet om creatief te zijn

Erwin Wagenhofer, een Oostenrijkse documentairemaker die maatschappij kritische films maakt, heeft met Alphabet (2013) een van de meest inspirerende en diepgaande docu’s voortgebracht die ik de laatste tijd heb gezien. Alphabet is het laatste deel van een drieluik waar We Feed The World en Let’s Make Money de eerste twee delen van zijn. Wagenhofer snijdt in het laatste deel misschien wel zijn meest belangrijke thema aan; onderwijs. Hij laat op zeer confronterende wijze zien hoe ongezond ons schoolsysteem is en wat dat zegt over hoe wij volwassenen naar kinderen kijken. Onze scholen maken doelgerichte mensen van onze kinderen die hun inspiratie verloren zijn en die enkel klaargestoomd worden om te presteren in onze maatschappij.

Vernieuwd onderwijs

Neuropsycholoog Gerald Hüther speelt hier een belangrijke rol. Hij is expert op het gebied van vernieuwend onderwijs voor kinderen. Hüther legt uit dat we bij leren over het algemeen denken aan cognitief, formeel leren. We associëren het met studeren, onthouden van feiten, formules etc. Vanuit het oogpunt van de neurobiologie is dit echter maar een klein deel van wat hoe wij leren. Elke leerervaring gaat namelijk ook gepaard met emoties. Sterker nog, we zijn alleen in staat om echt te leren als de delen van ons brein waar we onze emoties reguleren, geactiveerd worden.

Lees verder op www.BedRock.nl

Geplaatst op 03 september 2018 door BedRock