Eerder schreef ik een artikel over nudgen en hoe dit kan helpen om gezondere keuzes te maken. Een andere methode die invloed heeft op jouw voedingskeuzes is framing. Bij framing wordt gekozen voor woorden en beelden die de aspecten benadrukken waarvoor de potentiële kopers het vatbaarst zijn.
Zo kiest een fabrikant van vruchtensappen bewust voor het gebruik van vage begrippen als ‘gezond’, ‘natuurlijk’, ‘ambachtelijk’ en ‘vers’ op verpakking met. Dit om een overdreven positief beeld te geven van het sap. Deze kreten, evenals ‘vetvrij’ en ‘natuurlijke suikers’, zorgen ervoor dat jij onbewust eerder geneigd bent zo’n product te kopen. Omdat je denkt dat dit gezonder is. Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
Positieve framing maakt producten aantrekkelijker. Een voorbeeld: stel, je ziet in de winkel twee soorten yoghurt liggen. De één bevat 25% vet en de ander is 75% vetvrij. Voor welke yoghurt zou jij dan kiezen? Waarschijnlijk voor de yoghurt die 75% vetvrij is. Omdat de positieve eigenschap benoemd wordt klinkt het gezonder. En dat terwijl beide opties hetzelfde zijn [1].
Lees verder op www.fit.nl
Geplaatst op 09 februari 2020 door fitnl