Ambachtelijke mueslirepen in een helder en eenvoudig vormgegeven doosje. Een boomgaardsapje in een leuk flesje met een foto van de sympathieke boer die het fruit teelt en oogst. Dat charmante lunchzaakje met een vitrine vol homemade muffins en cake. We eten en drinken het graag en denken dat we gezond en verantwoord bezig zijn. Maar doen deze prachtige verpakkingen ook wat ze uitstralen, of tuinen we erin en zijn het marketingtrucs?
Je herkent het vast: je gaat met een vriendin lunchen en kiest dat leuke tentje met een houten vloer, industriële inrichting en handbeschreven krijtborden aan de wanden. Je gaat zitten, bestelt een eco-cola in een sympathiek blikje en neemt een ambachtelijke burger op een donkerbruin broodje vol pitten en zaden. Ben je dan goed bezig? Of krijg je er alleen een goed gevoel van? Natuurlijk is er niks mis met een glas cola op z’n tijd, maar biologische cola in een hippe verpakking bevat net als reguliere cola veel suiker en geen zinvolle voedingsstoffen. En die ambachtelijke burger: wat is dat eigenlijk, ambachtelijk? Wie zegt dat het om vlees zonder hormonen en rare toevoegingen gaat? Ambachtelijk is geen beschermd begrip en staat niet garant voor een gezonde keus.
In de supermarkt en ecosuper gaat het niet anders: de schappen staan er vol met boerenbrood, weideboter, farmer’s chips en meergranenkoeken voor het ontbijt. Allemaal in zakken, bakjes en dozen waar de gezondheid en liefdevolle productie vanaf lijkt te spatten. De werkelijkheid valt vaak tegen: het zijn meestal geen voedingsmiddelen die een meerwaarde voor je lijf hebben, alleen door de zorgvuldig vormgegeven verpakking lijkt dat zo.
Wil je lekker en verantwoord eten, lees dan de ingrediëntenlijst en gebruik je gezonde verstand. Kijk door de verpakking heen en laat je niet misleiden door slimme marketeers. Ooit van een cholesterolverlagende sinaasappel gehoord?