Hoe je de motivatie van je klant verhoogt door de intentie helder te krijgen

Merk jij dat klanten vaak hun motivatie verliezen tijdens hun verandertraject? Een belangrijke reden hiervoor is dat de klant diens intentie en de mogelijke barrières niet helder genoeg voor ogen heeft die bij gedragsverandering komen kijken.

Met coaching gebruiken wij onder andere het ASE-model om de intentie van de klant helder te krijgen. In dit artikel leg ik je uit hoe je dit model kunt toepassen om meer blijvend succes te realiseren bij je klanten.

Het ASE-model stelt dat ons gedrag bewust tot stand komt via onze intentie (het voornemen om een handeling wel of niet te verrichten). De intentie kan zowel positief als negatief zijn. Zo’n positieve of negatieve intentie kan invloed hebben op of iemand een gedraging wel of niet gaat uitvoeren.

Het ASE-model stelt dus dat het uiteindelijke gedrag van mensen het beste is te voorspellen uit de intentie of men van plan is het gewenste gedrag wel of niet te vertonen. Kortom, de aanname binnen deze theorie is dat door de intentie te beïnvloeden je ook het gedrag kunt veranderen. Op die intentie zijn binnen dit model drie factoren van invloed die het ASE-model haar naam geven: Attitude, Sociale invloed en Eigen effectiviteit.

Lees verder op www.fit.nl

Geplaatst op 06 augustus 2021 door fitnl