Een groentewrap van Knorr bevat slechts 22 gram groente. En meer vet, suiker en calorieën dan een gewone wrap, maar juist minder vezels. Hoezo gezond? Een duur onzinproduct met lokgroente, dat is het. En toch kreeg de producent er gek genoeg een FoodAward innovatieprijs voor. Logisch dus dat er meteen ophef ontstond. O, maar wacht even. Die commotie ging helemaal niet over de olifant in de kamer.
Wat was er aan de hand? Vakplatform FoodPersonality deelt jaarlijks FoodAwards uit en dit keer mocht Knorr er eentje in ontvangst nemen. Die is er met zijn veggie wraps volgens het juryrapport namelijk “in geslaagd om consumenten op een toegankelijke manier te helpen meer groente (en dus plantaardig) te eten.“ Knorr apetrots natuurlijk. Dat vond Bernadette Kooijman van het bedrijf No Fairytales niet terecht, want zij bracht namelijk zes jaar geleden al groentetortilla’s op de markt. Een gevalletje David versus Goliath? Haastig liet de marketingmanager van Unilever weten dat Knorr inderdaad niet zelf de allereerste was – heus, alle waardering en lof voor de kleine concurrent – maar “in de uitleg van de jury kwam duidelijk en terecht naar voren dat wij deze prijs niet krijgen voor de mate van innovatie, maar vooral als aanmoediging om onze missie – Nederland helpen meer groente te eten – ook buiten onze traditionele categorieën voort te zetten.”
Lees verder op www.kokenmetkarin.nl
Geplaatst op 01 juli 2023 door KokenmetKarin