Een grappig citaat onlangs in NRC. Robbert de Vreede, Unilevers marketingdirecteur voor de Benelux, beklaagt zich over consumenten: “Als ze ervan overtuigd zijn dat pakjes en zakjes slecht zijn, zijn ze door ons moeilijk te overtuigen van het tegendeel. Het zou goed zijn als wetenschappers en het Voedingscentrum zich vaker uitspreken.” Maar die waarschuwen juist alom voor sterk bewerkt voedsel. Net als de Nierstichting, die onophoudelijk wijst op het schadelijke effect van te veel zout eten. En wat zijn de grote boosdoeners? Toch echt pakjes en zakjes, niet dat snufje zout dat u zelf bij de piepers doet.
“Sommige partijen vinden dat we bepaalde producten in een kwaad daglicht stellen,” vertelt Programmamanager Preventie Annemiek Dorgelo van de Nierstichting, “maar het is gewoon een feit dat er te veel zout zit in pakjes en zakjes.” Van 10 tot 24 maart organiseren ze daarom een Zoutchallenge, om mensen uit te dagen twee wekenlang te minderen met zout. Dorgelo: “Het gaat ons om de bewustwording van de consument. We zijn blij dat het nu verplicht is om het zoutgehalte op producten te vermelden, in plaats van alleen maar natrium, zodat je het zelf moest omrekenen. Maar het blijft voor consumenten niet makkelijk.”
Lees verder op www.kokenmetkarin.nl
Geplaatst op 03 maart 2021 door KokenmetKarin