6 sneaky valkuilen in de supermarkt

De supermarkt is bij uitstek de omgeving waar de verleidingen ons om de oren vliegen. Met allerlei tricks proberen marketeers je zo te beïnvloeden dat je met een zo vol mogelijk winkelkarretje naar buiten rolt. Om jezelf hier beter tegen te kunnen bewapenen, moet je hier eerst van bewust worden. In dit artikel behandel ik 6 belangrijke strategieën zodat je minder snel onnodige en ongezonde producten koopt. Wees de verleidingen in de supermarkt voor door je hier bewust van te zijn. Goed voor jou en het milieu.

Verleiding 1: reclame

In de supermarkt worden vaak producten afgeprijsd. Door gewone kortingen op de prijs te geven bijvoorbeeld. En de bekende acties als “twee halen één betalen” en “tweede product voor de helft van de prijs”. Deze vormen van korting dienen als prikkel om mensen te beïnvloeden om meer te kopen. Dit hamsteren heeft een keerzijde: mensen eten daardoor uiteindelijk meer. Heb je bijvoorbeeld meerdere flessen frisdrank in huis, dan drink je waarschijnlijk meer dan als je maar één fles in huis hebt. Je bent minder spaarzaam omdat de noodzaak er niet toe is. Dit geldt ook voor wc-papier, en voedingsmiddelen zoals chips.

Is het je daarnaast wel eens opgevallen dat een groot deel van de aanbiedingen snacks betreft? En dat wanneer de kilobakken shoarma in de bonus zijn, de sauzen en pitabroodjes toevallig niet zijn afgeprijsd? Shoarma, pitabroodjes en knoflooksaus worden ook wel complementaire goederen genoemd. Ze vullen elkaar aan en je bent uiteindelijk net zoveel geld uit of zelfs meer. Uiteindelijk geven we door deze vorm van afprijzingen vaak nog meer geld uit en eten we ook meer.

Je ziet dan ook dat groenten veel minder vaak zijn afgeprijs. Opvallend.

Lees verder op www.fit.nl

Geplaatst op 19 maart 2024 door fitnl