Zo’n 40 procent van onze dagelijkse handelingen doen we vanuit een gewoonte. Met andere woorden: we doen het zonder erbij na te hoeven denken. Naar ons werk fietsen we bijvoorbeeld vrijwel op de automatische piloot.
Dit is heel handig, omdat we anders steeds over elke handeling moeten nadenken. En dat scheelt energie. Maar helaas kunnen gewoontes je ook flink in de weg zitten en er bijvoorbeeld voor zorgen dat iemand na een paar dagen niet snoepen weer terugvalt. Gewoontes kunnen dus helpen, maar onze doelen ook dwarsbomen.
Hoe nu te zorgen voor het vormen van gezonde gewoontes en oude gewoontes vaarwel te zeggen? In dit artikel leg ik uit hoe je klanten kunt helpen met het veranderen van een gewoonte.
Voordat ik dieper inga op hoe je gewoontes kunt veranderen, eerst nog kort wat meer over wat gewoontes zijn. De meest gangbare definitie is:
Gewoontes zijn handelingen die dagelijks (of bijna dagelijks) worden herhaald in dezelfde context zonder dat je je er (volledig) bewust van bent. Kortom: je hoeft er niet over na te denken. Daarnaast wordt gewoontegedrag door een cue (prikkel of stimulans) in gang gezet in plaats van door een intentie [1,2].
Lees verder op www.fit.nl
Geplaatst op 24 augustus 2021 door fitnl