De eerste fout die je als afslankcoach snel maakt is dat je niet goed luistert naar wat iemand je vertelt en daardoor niet goed achterhaalt wat de klant écht nodig heeft.
Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je gelijk oplossingen aandraagt in plaats van eerst helder te maken wat het probleem is. Vaak goed bedoeld, maar lang niet altijd effectief.
Laat een klant daarom eerst uitpraten en vraag door waar nodig. Stel je als een empathische onderzoeker op die het verhaal niet invult voor je cliënt, maar hoogstens aanvult.
Neem bijvoorbeeld een cliënt die te vaak snoep. Vraag in dat geval of iemand het probleem eerder heeft meegemaakt en of er momenten zijn dat het wel lukt om bijvoorbeeld niet te snoepen. En wat diegene in die situatie anders doet. In plaats van dat je gelijk aan de klant vertelt dat ze geen snoep in huis moet halen en met andere adviezen op de proppen komt. Misschien doen ze dit namelijk al lang, maar vinden ze het moeilijk om op het werk niet te snoepen.
Lees verder op www.fit.nl
Geplaatst op 01 juni 2019 door fitnl