Blog

10 vragen aan Petra van Os-de Jonge van B. Pure Sports

Wie is Petra van Os-de Jonge?

Ik ben Petra en ik ben eigenaresse van het sportkleding label B. Pure Sports. Ik ben in 1962 geboren in Rotterdam. Ik ben inmiddels 20 jaar getrouwd en heb een dochter van 22. Tegenwoordig woon ik in ’t Gooi, in Huizen samen met mijn Noorse Boskat.

Als klein meisje wilde ik graag dierenarts worden (ik ben gek op dieren). Op de Middelbare school liep ik er altijd opvallend bij door de kleuren die ik droeg of ik had een hoed op bijvoorbeeld. Ik denk dat ik daarom het advies kreeg om een mode-opleiding te gaan volgen. Uiteindelijk ben ik op de Mode Academie Marja van Riel beland (Modeacademie AMFI). Tijdens mijn opleiding had ik al een baan in de kinderkleding en toen ik mijn diploma had gehaald, kon ik daar meteen full time aan de slag als ontwerpster. Dit heb ik twee jaar gedaan en ben toen overgestapt op het ontwerpen en produceren van dameskleding.

Vanaf mijn 22e werkte ik bij de P&C Groep waar Lampe een onderdeel van was. Ik ontwierp kleding voor grote commerciële mode- en warenhuizen in Nederland. Ik mocht naar Parijs, Milaan, Istanbul, Portugal, noem maar op. Op mijn 28ste ben ik mijn ontwerp-bureau B. Pure Design gestart. Ik leverde ontwerpen op maat en werkte collecties uit en signaleerde en presenteerde modetrends voor diverse merken. Nadat ik dit ruim 20 jaar gedaan had, ben ik mijn droom gaan vormgeven: mijn eigen label B. Pure Sports.

Waar staat B. Pure Sports voor?

Onze missie is om jong en oud te inspireren om in beweging te komen. Dat doen we door luxueuze en comfortabele (sport)kleding te ontwerpen waar mensen zich zelfverzekerd en mooi in kunnen voelen, ook tijdens het sporten. Waarbij ze zich bijvoorbeeld geen zorgen hoeven te maken tijdens het squatten, omdat onze tight niet doorschijnend zijn. En waarbij ze niet bang hoeven te zijn dat een broek afzakt, omdat onze tights onder andere een speciale veter hebben die zorgt dat de tailleband op zijn plek blijft zitten. Onze slogan is dan ook JUST MOVE.

Wat is de drijfveer van jou en je onderneming?

Ik wilde graag mijn eigen kledinglijn ontwerpen en op de markt brengen, helemaal zoals ik het voor ogen had. In Amerika zag ik mensen rondlopen in casual, maar toch fashionable sportkleding. Dat wil ik ook voor de Nederlandse vrouw mogelijk maken.

Waar is B. Pure Sports uniek in, ten opzichte van andere sportkleding merken?

B.Pure Sports is een luxueuze sportlijn die inspeelt op de huidige Athleisure trend. De gehele collectie is ontworpen vanuit een modisch oogpunt, waarbij alleen hoogwaardige materialen zijn gebruikt. Zo zijn bijvoorbeeld de sport BH’s voorzien van comfortabel zacht elastiek en blijven ze tijdens het sporten of hardlopen op z’n plek zitten. Ik ben van mening dat je sportkleding niet mag ruiken tijdens of na een intensieve workout. Er is uitsluitend hoogwaardige Polyamide voor de collectie gebruikt dat zorgt voor een push-up effect en dat niet ‘ruikt’. Bovendien blijven de vorm en kleur behouden, ook na intensief gebruik.

Kan je ons wat meer vertellen over deze ‘Athleisure trend’?

De Athleisure wear trend is overgewaaid vanuit de USA en is ontstaan door de wereldwijde groei van de welvaart. Mensen zijn bewuster gaan leven en willen om die reden laten zien dat ze goed voor zichzelf zorgen. Dit uit zich in een veranderend eet- en kleedgedrag. Zo wil men er tegenwoordig ook onderweg naar de gym trendy en verzorgd uit zien.

Hoe ziet de ideale klant van B. Pure Sports er uit?

De eerste collectie is ontworpen voor dames die van luxueuze sportieve mode houden, waarin zij zich mooi en trendy voelen, zowel thuis, in de gym als onderweg. De doelgroep bevindt zich in het luxe segment, de zakenvrouw die ook buiten haar werk er gelikt uit wil zien in haar sport outfit. Zij gaat voor kwaliteit en duurzaamheid en shopt online. De leeftijd van deze dames varieert van 25 tot 50 jaar. De volgende collectie zal ook een herenlijn bevatten.

Waarom kies je ervoor om ook een herenlijn uit te brengen?

Ik merk dat er ook veel mannen zijn die behoefte hebben aan sportkleding die door vrouwen ontworpen is. Dat is er in Nederland nog niet echt. Mannen kunnen nu alleen uit praktische sportkleding kiezen en niet zozeer uit casual en fashionable sportkleding.

Wat is jouw droom voor de organisatie? Dream big!

Ik wil heel graag een conceptstore in Amsterdam, waar je de gehele collectie kunt zien in de showroom, de kleding kunt passen en bestellen. Daarna wil ik met B. Pure Sports naar het buitenland. Duitsland, Engeland, Italië, Scandinavië en het Midden-Oosten. Ik denk dat de collecties het daar ook erg goed zullen doen.

Speelt sport en gezondheid een grote rol in jullie gezin?

Drie jaar geleden ben ik met hardlopen begonnen en heb inmiddels al veel wedstrijden gelopen, met als grootste prestatie tot nu toe de halve Marathon van Amsterdam, samen met mijn dochter. Vorig jaar heb ik helaas een blessure opgelopen en heb ik één jaar niet kunnen hardlopen. Nu sport ik twee keer in de week met mijn personal trainer om weer sterker te worden.

Hoe bevalt het ondernemerschap en hoe combineer je dit met je persoonlijke leven?

Ik vind het ondernemerschap een groot feest én een grote uitdaging. Ik mag elke dag zelf bepalen wat ik doe en ik doe nog alles zelf (dit gaat binnenkort wel veranderen). Daarbij is balans tussen werk en privé belangrijk. Ik plan de avond ervoor de werkzaamheden voor de dag erna in. Ik geef mijzelf drie belangrijke taken per dag. Ik doe liever drie taken goed, dan vijf taken gemiddeld. Als je teveel taken per dag inplant en dat vervolgens nooit af krijgt, werkt dat alleen maar demotiverend.

Bonus vraag! Wat is jouw ultieme guilty pleasure?

Ik ben echt wel een zoetekauw! Mijn vader ook. Als kind heb ik dit denk ik overgenomen. De koektrommel ging altijd open (en op). Ook ben ik dol op drop. Wel vind ik het belangrijk dat ik daarnaast voldoende beweeg en gezond eet. Ik probeer mij aan het advies van mijn dochter te houden, die alles van voeding en gezondheid afweet. Zij zegt dat 1 cheat day per week mag, maar dit gaat ook bij mij nog wel eens fout hoor!