KICK-OFF: kettlebell, of dumbells, of lichaamsgewicht en yoga LIVE met Sarah, Gordon en Natanja

193 deelnemers

Deze live les start over:

.. dagen .. uren .. minuten .. seconden
kickoff

Kick off live les
Welkom bij de aller eerste live les van het nieuwe jaar 2021

Geen kettlebell bij de hand? Gebruik vandaag dumbles, twee flessen water of een tas gevuld met iets zwaars.

Ben je nieuw of kun je het tempo van de oefening niet bijhouden?
Het geeft niks. Je traint op jouw niveau en dat is ,zeker in het begin, voor iedereen anders. Doe mee wat je mee kunt doen en hou vol. Klik hier voor meerdere instructie video's (Kettlebell swing en squats)

Vanaf vandaag begint er een nieuw avontuur.
FitGirl bied 3 á 4 keer per week een LIVE les aan en ontdekt zelf hoe fit je kunt worden terwijl je thuis zit. De sportieve ontdekkingsreis bevat trainingen op basis van lichaamsgewicht tot aan Kettlebells, yoga, mindset en fitness hoelahoep workouts.

Elke training is kort en redelijk intensief. Iedereen traint op zijn of haar eigen niveau en de trainer of coach geeft tijdens de les tips, nodige variaties of een stukje techniek en uitleg.
Volg vandaag Sarah's bewegingen en uitleg indien je een kettlebell gebruikt, of luister en kijk goed naar Gordon voor de varianten op basis van lichaamsgewicht.

In de live lessen zit een logische opbouw en zal wekelijks zwaarder of uitdagender worden.
Soms komt het voor dat je je minder sterk voelt dan de training ervoor. Dit kan verschillende oorzaken hebben. In eerste instantie zou ik zeggen dat de training iets te dicht op de vorige was. Dat geeft niks, iedereen herstelt anders en daarbij speelt slaap, stress, voeding en het drinken van voldoende water ook een rol. Wanneer het echt niet gaat, breek de training af en geef je lichaam een dagje rust. Start de volgende dag gewoon opnieuw.

Kettlebell

Een training moet altijd relatief "zwaar" aanvoelen en je ademhaling verdiept. Merk je dat je niet meer voldoende kracht hoeft te zetten, kun je flink kletsen tijdens een workout en raak je om geen enkel moment meer (lichtjes) buiten adem? Ga ervoor! Zet die knop om in je hoofd en train vanaf nu met een paar kilo meer.

Heb je vragen tijdens een trainingen? Bewaar deze tot na de training en stel ze direct aan jouw trainer via de chat. De chat blijft 5 minuten openstaan.

START GEWICHT vrouwen

  • beginners: 6-8 kg
  • intermediate: 8-12kg
  • advanced >16kg

START GEWICHT mannen

  • na revalidatie of op advies: 8 kg
  • beginner : 12kg
  • intermediate: 16kg
  • advances: >20kg

Tieners in huis? Sport gezellig samen
Gewicht: 4kg, 6kg of 8kg. Kinderen geven vaak zelf goed aan welk gewicht het beste bij hun past. Het gaat er niet om hoe zwaar hij/zijn kan tillen, maar wel waarmee hij/zij de workout volhoud.

Test welk gewicht bij jou past
Test: lukt het om de kettlebell 3 keer enkelhandig boven je hoofd uit te duwen? Strek de elleboog uit en hou 2 seconden vast. Deze oefening geeft een goede indicatie om jouw start gewicht te bepalen en voelt relatief zwaar aan. Test zowel je sterke als minder sterke kant.
Train uiteindelijk het gewicht op naar intermediate of advanced voor nog meer resultaat.

  • Beginner: ongeveer 8 a 12 kg gewicht. Onthou dat de training niet altijd om snelheid en zo veel mogelijk herhaling draait. Techniek staat voorop en less is sometimes more. Liever iets minder herhalingen en wel keurig zoals we adviseren in plaats van te snel.
    Voorbeeld: squats. De neerwaardse beweging (het zakken) is bij ons langzamer dan de opwaartse (omhoog) beweging. Hiermee verklein je niet alleen de kans op blessures, maar voorkom je ook onnodige belasting in de rug en geef je juist zwakke schakels een kans om sterker te worden.
    Spierpijn in de eerste week? Je bent super goed aan het trainen, maar de spierpijn moet wel afnemen. Hoe getrainder het lichaam is des te later de spierpijn op komt. Of als je helemaal nooit of niks voelt, dan zou je kunnen overwegen om toch echt over te stappen naar een zwaarder gewicht.

  • Intermediate of advanced: zorg ervoor dat je het juiste gewicht kiest. Het is de bedoeling dat de spieren die we hebben getraind aan het eind toch een tikkie vermoeid aanvoelen en je ademhaling wat dieper.

Ging de workout prima, of heb je behoefte aan extra instructies? Hier vind je korte instructievideo's van o.a. de squat en kettlebell swing.

Yoga
Alle yogaoefeningen met Natanja helpen je zowel kracht als ontspanning te ontwikkelen in verschillende delen van het lichaam. Het zijn stabiliserende houdingen specifiek afgestemd op de workouts. De adem is de dragende kracht en helpt je om eventuele spierspanning vrij te maken en de algehele oefening te verdiepen. De yoga oefeningen zijn voor iedereen. Meer of minder bekend met yoga? Ze doen voor jou datgene wat je nodig hebt. En, hoe ver je in een houding komt is minder belangrijk. Onderzoek voor jezelf waar je mogelijkheden en uitdagingen liggen en luister daarnaar. Koester de wijsheid van je lichaam!

Iedere maandag een korte yoga oefening na de workout. Op dinsdag een iets uitgebreidere versie. Uiteraard kun je deze korte lessen op ieder moment volgen wanneer het live moment je minder goed uitkomt. De opbouw van de yoga oefeningen zijn dynamisch en statisch. Op deze manier beweeg je vanuit je mogelijkheden en leer je je lichaam beter kennen. In welk gebied kun je wat meer kracht winnen en waar kun je meer ontspannen.
Veel plezier!



Ben je nog geen FitGirl-lid maar wil je wel graag meedoen met de live les(sen)?