Fitgirl.nl

FRUIT, Hoe zit dat nou?

Als we de recente berichten moeten geloven zit in fruit veel te veel suiker, is het slecht voor je tanden, krijg je er rimpels door en word je van fruit eten dik. Je zou bijna denken dat het ongezond is. Maar wat zegt de wetenschap hier eigenlijk over?

Veel voordelen

Uit gedegen goed en groots opgezet onafhankelijke onderzoeken komt paradoxaal genoeg iedere keer naar voren hoe ongelooflijk gezond veel fruit is voor onze gezondheid. Het heeft zelfs zoveel voordelen dat we niet alles in dit artikel kwijt kunnen. Samengevat: Fruit wordt keer op keer in verband gebracht met lagere risico’s op heel veel verschillende ziekten. Hoe meer rijp fruit je eet, hoe beter voor je gezondheid, je optimale gewicht, een mooie huid, gezonde tanden en een plattere buik.

Beter beschermd

Zo blijkt dat veel fruit eten de kans op hart- en vaatziekten [1,2,3,4 ], beroertes [5 ], diabetes type 2 [6,7,8 ], darm- [9 ] en longkanker [10,11 ] verkleint. Iemand die tien stuks fruit eet, is weer beter beschermd dan iemand die maar 6 stuks fruit eet [12 ]. Hoe meer, hoe beter!

Zo is er al berekend dat wanneer alle Nederlanders meer fruit zouden eten, lekker veel buiten in de zon zouden bewegen, zouden stoppen met roken en het eten van slechte vetten zoals in dierlijke producten, olie en geraffineerde zouten, ongeveer 80% van de hartaanvallen [13 ], 75% van de beroerten, 90% van diabetes type 2 [14 ] en zo’n 30 tot 50% van alle gevallen van kanker niet waren ontstaat (15, 16, 17 ). Shocking!

Wereldwijd zou per jaar 1,8 miljoen mensen een onnodig lang ziektebed bespaard kunnen blijven door het eten van meer groenten maar wel 4,9 miljoen(!) als iedereen, wereldwijd, veel meer fruit zou eten [18,19,20 ]. Opvallend resultaat uit een van de aller grootste onderzoeken ooit gepubliceerd in the Lancet.

Win-win

Door in plaats van brood, pasta, kwark, yoghurt, kaas, vlees en vis, meerdere kilo’s rijp (biologisch) fruit per dag te eten, aangevuld met bladgroen, kruiden, kiemen, zeewieren en overige planten, krijg je veel minder calorieën, slechte vetten en slechte eiwitten binnen en veel meer cruciale vitaminen, mineralen, vezels, antioxidanten, essentiële aminozuren, noodzakelijke koolhydraten en andere belangrijke plantenstoffen. Dit ga je direct terug zien in de spiegel en voelen aan je eigen lijf! Win-win!

  1. Qin et al. Dairy consumption and risk of cardiovascular disease: an updated meta-analysis of prospective cohort studies. Asia Pac. J. Clin. Nutr. 2015
  1. He et al. Increased consumption of fruit and vegetables is related to a reduced risk of coronary heart disease: meta-analysis of cohort studies. J. Hum. Hypertens. 2007
  1. Dauchet et al. Fruit and vegetable consumption and risk of coronary heart disease: a meta-analysis of cohort studies. J. Nutr. 2006
  1. Gan et al. Consumption of fruit and vegetable and risk of coronary heart disease: a meta-analysis of prospective cohort studies. Int. J. Cardiol. 2015
  1. Hu et al. Fruits and vegetables consumption and risk of stroke: a meta-analysis of prospective cohort studies. Stroke 2014
  1. Wu et al. Fruit and vegetable consumption and risk of type 2 diabetes mellitus: a dose-response meta-analysis of prospective cohort studies. Nutr. Metab. Cardiovasc. Dis. 2015
  1. Muraki et al. Fruit consumption and risk of type 2 diabetes: results from three prospective longitudinal cohort studies. BMJ 2013
  1. Li et al. Fruit and vegetable intake and risk of type 2 diabetes mellitus: meta-analysis of prospective cohort studies. BMJ Open 2014
  1. Aune et al. Nonlinear Reduction in Risk for Colorectal Cancer by Fruit and Vegetable Intake Based on Meta-analysis of Prospective Studies. Gastroenterology 2011
  1. Büchner et al. Fruits and vegetables consumption and the risk of histological subtypes of lung cancer in the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC). Cancer Causes Control 2010
  1. Vieira et al. Fruits, vegetables and lung cancer risk: a systematic review and meta-analysis. Ann. Oncol. 2016
  1. Oyebode et al. Fruit and vegetable consumption and all-cause, cancer and CVD mortality: analysis of Health Survey for England data. J Epidemiol Community Health. 2014
  1. Stampfer et al. Primary prevention of coronary heart disease in women through diet and lifestyle. N. Engl. J. Med. 2000
  1. Hu et al. Diet, lifestyle, and the risk of type 2 diabetes mellitus in women. N. Engl. J. Med. 2001
  1. Danaei et al. Causes of cancer in the world: comparative risk assessment of nine behavioural and environmental risk factors. Lancet 2005
  1. Anand et al. Cancer is a preventable disease that requires major lifestyle changes. Pharm. Res. 2008
  1. Parkin et al. The fraction of cancer attributable to lifestyle and environmental factors in the UK in 2010
  1. Lozano et al. Global and regional mortality from 235 causes of death for 20 age groups in 1990 and 2010: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2010. Lancet. 2012
  1. Das et al. The story of GBD 2010: a “super-human” effort. Lancet. 2012
  1. Lim et al. A comparative risk assessment of burden of disease and injury attributable to 67 risk factors and risk factor clusters in 21 regions, 1990–2010: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2010. Lancet. 2012

Over de Gastauteur

Janneke van der Meulen geeft op basis van alleen de allerbeste wetenschappelijke kennis antwoord op vragen over geluk en gezondheid zodat je niet alleen het allerbeste voor jezelf en je gezin doet, maar ook voor de aarde. Win-win! Geen losstaande studies van drie weken op 10 personen maar grootst, goed en onafhankelijk opgezette meta-analyses en reviews. Studies over studies voor de kracht van de grote getallen. Natuurlijk altijd in combinatie met de logica van de natuur en het hart. Want het hart is zonder enige twijfel een onuitputtelijke bron van liefde, inzicht en intelligentie die het verstand ver te boven gaat. Daar weten we vaak al wat er al meer dan honderden jaren in wetenschappelijk onderzoek consequent wordt bevestigd.