Fitgirl.nl

Micronutriënten… Say what?

Als je intensief sport, gezond eet en verstandig met je lichaam omgaat, weet je vast wat macronutriënten zijn. Het zijn voedingsstoffen die je lijf in grote mate nodig heeft (macro betekent niet voor niks groot). Ze zijn onderverdeeld in drie groepen: koolhydraten, eiwitten en vetten. Wil je een slank en gespierd lichaam, dan is het belangrijk om te weten hoeveel je van elke groep nodig hebt. Sportende vrouwen focussen zich hierdoor vaak op de macro’s. Maar wat zijn micronutriënten eigenlijk? Wat doen ze en hoe krijg je er voldoende van binnen?

Wat zijn micronutriënten?

Micronutriënten zijn simpel gezegd voedingsstoffen die ik kleine concentraties in ons voedsel zitten en waarvan we minder dan 1 gram per dag nodig hebben (micro betekent dan ook klein). Je lijf kan ze niet of onvoldoende zelf aanmaken. Daarom gevarieerd en uitgebalanceerd eten belangrijk: hiermee zorg je namelijk dat je alle micronutriënten in de juiste hoeveelheden binnenkrijgt. Let op: meer is lang niet altijd beter. Soms is een grote hoeveelheid juist schadelijk.

Belangrijk voor je gezondheid

Micronutriënten dragen bij aan het reguleren van verschillende functies in je lichaam. Anders dan macronutriënten leveren ze geen energie, maar ze zijn dus wel belangrijk voor je gezondheid.

Micronutriënten zijn ingedeeld in drie categorieën:

  • vitaminen
  • mineralen
  • sporenelementen

Vitaminen

Vitaminen (zoals vitamine A, B, C en D) zitten vooral in groente en fruit. Eet daar dus voldoende van en wissel verschillende soorten af.

Mineralen

Belangrijke mineralen zijn onder andere calcium, fosfor, kalium, natrium en magnesium.

Sporenelementen

Van de laatste groep, de sporenelementen, zijn zink en jodium belangrijke voorbeelden.

Hoe krijg je ze binnen?

Voor een goed functionerend lichaam is het van belang alle micronutriënten binnen te krijgen, niet te weinig maar ook niet teveel. Met een gezond en afwisselend voedingspatroon lukt dat. Eet dus vers fruit, groente, eiwitrijke producten, langzame koolhydraten en goede vetten (uit vis, noten, avocado en kokos). Soms kan een voedingssupplement een goede aanvulling zijn. Denk je dat je dit nodig hebt? Laat je dan goed adviseren door een deskundige.