Fitgirl.nl

Eet jezelf gezond en gelukkig

Door sommige voedingsmiddelen voel je je niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal beter. Ze dragen door hun uitwerking bij aan je geluk. Maar hoe werkt dat precies en om welke producten en stoffen gaat het dan? FitGirl zocht het voor je uit en schreef er dit artikel over.

Vitaminen, mineralen en vetzuren

Producten die rijk zijn aan vitaminen, mineralen en vetzuren hebben niet alleen een positieve invloed op je fysieke gezondheid, maar beïnvloeden ook je gemoedstoestand en humeur op een gunstige manier. Dat komt doordat deze stoffen effect hebben op je hersenen, waardoor negatieve gevoelens worden verminderd en positieve juist worden versterkt. Nutriënten die deze eigenschappen bezitten, zijn onder andere calcium, chroom, foliumzuur, ijzer, zink, magnesium, omega 3-vetzuren en vitamine B6, B12 en D. Zorg dus dat je ze opneemt in je voedingspatroon.

Calcium

Calcium is niet alleen belangrijk voor sterke botten en gezonde bloedvaten. Calciumtekort speelt bijvoorbeeld ook een rol in het neerslachtige gevoel bij PMS. Gelukkig zit calcium in veel verschillende voedingsmiddelen en is het niet moeilijk om de dagelijks aanbevolen hoeveelheid binnen te krijgen. Je vindt het in ruime mate in onder andere boerenkool, broccoli, spinazie, yoghurt, melk en ricotta. Ongesteld en chagrijnig? Eet dan calciumrijk!

Baseativa FitGirl

IJzer

Ook ijzer is een belangrijke voedingsstof. Het ondersteunt onder meer het zuurstoftransport door je lichaam en draagt bij aan je spierkracht. Daarnaast heeft het ook een mentale uitwerking: neem je te weinig ijzer, dan leidt dat vaak tot vermoeidheid en negatieve gevoelens. Zorg dus dat je voldoende ijzerrijke voedingsmiddelen neemt, zoals rund- en lamsvlees, appelstroop, volkorenbrood, gekookt ei en peulvruchten (linzen, bonen, kikkererwten).

Magnesium

Magnesium speelt in meer dan driehonderd lichaamsprocessen een rol. Logisch dus dat het van grote invloed is op je lichamelijk en geestelijk welbevinden. Heb je een tekort, dan heeft dat een negatief effect op je serotinegehalte, wat gevoelens van onrust, irritatie, verwarring en vermoeidheid kan veroorzaken. Om mentaal in balans te zijn, moet je dus genoeg magnesium eten, bijvoorbeeld met producten als spinazie, amandelen, cashewnoten, roggebrood en bananen.