Fitgirl.nl

Zo maak je de lekkerste eiwitrijke, low carb pannenkoeken na je work out!

Na een intensieve training is het tijd om jezelf even lekker te verwennen. Maar dan natuurlijk wel met gezonde, low carb, eiwitrijke pannenkoeken. Zo vul je je eiwitten op snelle en verantwoorde wijze weer aan. Bovendien kun je zo ook guilt free genieten van iets wat echt op en top verwennerij is. Dit recept heeft Griekse yoghurt en karnemelk als basis. Je maakt er van die lekkere extra dikke, maar toch luchtige pancakes mee. Combineer de low carb eiwitrijke pannenkoeken met wat verse aardbeien, roomkaas en calorievrije pancake syrop van Walden Farms of agavesiroop of honing. En we geven je ook even het vegan zuivel- en glutenvrije pannenkoeken recept als alternatief. Mmm en smullen maar!

Pannenkoeken recept (voor 4 pannenkoekjes)

  • 1 groot scharrelei van de markt
  • ½ kop karnemelk (vegan zuivelvrij alternatief: kefir)
  • ¼ kop vetarme Griekse yoghurt
  • 1 kop + 2 el volkorenmeel (glutenvrij: speltmeel of amandelmeel)
  • 1 el baking soda (te koop bij de grotere AH filialen)
  • ½ tl bakpoeder, ¼ tl zout, 1el gesmolten boter (zuivelvrij: kokosvet), 1,5 tl vanille extract naar keuze, 1 tl ahornsiroop

Pannenkoeken maken (bereidingstijd: 10 minuten)

  1. Klop de karnemelk (op kamertemperatuur) met de ahornsiroop. Mix de Griekse yoghurt erdoor tot een glad mengsel.
  2. Meng het meel, baking soda, bakpoeder en zout in een kom. Plaats in een andere kom de boter met het ei en de vanille.
  3. Roer beetje bij beetje eerst het eimengsel en daarna het yoghurtmengsel door het meelmengsel tot een dik glad pannenkoekenbeslag.
  4. Verwarm een pan met olie of kokosvet en bak met 2 el beslag de pannenkoekjes (je kunt ook een metalen ring gebruiken voor een echt ronde vorm).
  5. Bak de pannenkoek goudbruin en draai hem om met een spatel.
  6. Bak de pannenkoeken 2-3 minuten en hou in de gaten of ze goed gaar worden (want ze zijn iets dikker dan gemiddeld)
  7. Serveer de pannenkoekjes met roomkaas (vegan roomkaas: Soyana van Ekoplaza), bosbessen, aardbeien en eventueel wat ahornsiroop, honing of agavesiroop. En genieten maar!

Tips

  • Wil je graag wat extra porties? Dit recept kun je heel eenvoudig opschalen.
  • De eventuele porties die je overhoudt, kun je zonder problemen invriezen (of maak wat extra voor de volgende keer).
  • Wanneer het beslag te dik is, dan kun je er eventueel wat extra karnemelk door roeren en het zo wat dunner maken.
  • In plaats van fruit, kun je ook walnoten en wat zaden met honing op je pannenkoekjes plaatsen. Ook erg lekker!