Fitgirl.nl

Krachttraining en herstel
Bij krachttraining is de balans tussen training en herstel erg belangrijk. In een goed trainingsschema zijn dan ook voldoende rustmomenten opgenomen, zodat je spieren kunnen herstellen en niet overbelast raken. Ook gezonde voeding en supplementen, zoals multivitamine, magnesium en omega 3, creatine, whey-eiwitten en BCAA’s (aminozuren), kunnen bijdragen aan je herstel.

Rust
Als je intensief aan krachttraining doet, dan is ook algemene rust van belang. Het is bijvoorbeeld onverstandig naast een zwaar trainingsprogramma nog allerlei andere sporten te beoefenen. Ook regelmatig tot diep in de nacht feesten (met alcohol) is niet bevorderlijk voor je prestaties. Je kunt gerust eens een wijntje drinken, maar overdrijf niet. Onderschat daarnaast het belang van nachtrust niet: als je genoeg slaapt en een vast slaap- en waakritme aanhoudt, herstel je sneller. En het is misschien een open deur, maar stress kun je het beste vermijden.

Overtraining
Als je lekker bezig bent en resultaat van je workouts ziet, is het aanlokkelijk om flink door te trainen. Meer is echter niet beter. Sterker nog: te veel krachttraining en te weinig herstel kan leiden tot vervelende klachten. Bij overtraining kun je last krijgen van verminderde kracht, pijnlijke spieren en een slechte concentratie. Ook kan je eetlust afnemen, slaap je vaak slecht en ben je eerder verkouden en geprikkeld. Ben je overtraind, dan zit er niets anders op dan tijdelijk te stoppen. Alleen dan herstel je. Daarna moet je de krachttraining opnieuw opbouwen. Zonde van al je eerdere inspanningen. Neem herstel dus serieus.

Meer weten?
Wil je meer lezen over herstel bij krachttraining en ben je benieuwd hoe je dit het beste kunt aanpakken? Ga dan naar het kenniscentrum van FitGirl. Hier vind je artikelen van deskundigen over verschillende onderwerpen, ook over het belang van herstel en de werking van multivitamine, magnesium, omega 3, creatine, whey-eiwitten en BCAA’s.