Fitgirl.nl

Wel of niet je vetpercentage meten?

De zomer staat voor de deur. Dit betekent dat we door de warmte steeds minder kleding aantrekken en er steeds meer van je lichaam tevoorschijn komt. We checken onszelf steeds vaker in de spiegel en stappen regelmatig op de weegschaal.

Maar wat zegt die weegschaal nu eigenlijk?

Het gewicht dat de weegschaal aangeeft is maar een getal. De verhouding van je lichaam (vetmassa/spiermassa) zegt meer over je gezondheid. Tegenwoordig zijn er weegschalen die ook je vetpercentage, spiermassa en BMI weergeven. Alleen is de betrouwbaarheid van deze apparatuur vaak nihil.

Vetpercentage meten

Behalve weegschalen is er een soort tang om de dikte van je huid te meten, zogenaamde huidplooimetingen. Dit is redelijk betrouwbaar als steeds dezelfde persoon bij jou een meting afneemt (op hetzelfde tijdstip en dezelfde plekken). Je plooit de huid, meet de dikte met de tang en laat op het resultaat een formule los. Maar ook deze methode heeft zwakheden waardoor er een verschil in kan zitten van ongeveer 1%. De vetreserves zijn bijvoorbeeld niet altijd egaal over het lichaam verspreid, je kunt niet op alle plaatsen meten, en dus meet je op bepaalde plekken. Daarbij komt dat, als je harder knijpt, je dunnere huidplooien meet. Bovendien is de huid niet overal even dik. Dit en nog een aantal redenen zorgen ervoor dat ook deze methode geen 100% zekerheid geeft.

Betrouwbaar progressie volgen

Je kunt je eigen proces zelf goed volgen door het maken van foto’s en filmpjes. Dit is erg betrouwbaar. Zo kun je nauwlettend je progressie in de gaten houden. Je ziet zelf of er verschil ontstaat in je vetpercentage op bijvoorbeeld je rug, billen, benen, armen of buik en weet zodoende of je goed op weg bent naar jouw doelstelling. Stelt het je gerust om toch andere hulpmiddelen te gebruiken? Je kunt de progressie foto’s altijd combineren met het bijhouden van je gewicht of het doen van een huidplooimeting.

Voeding

Behalve het wegen van jezelf is het wegen van je voeding erg belangrijk. Weeg je eten dan wel voor het bereiden. Veel producten worden lichter of zwaarder tijdens het koken, bakken of braden. Over twee maanden begint de zomer. Ben jij er al klaar voor?

Over de gastauteur

Marly Nooijen is een leefstijldeskundige en stimuleert een gezonde en actieve leefstijl die bijdraagt aan de kwaliteit van leven en een gevoel van welzijn. Via intensieve on- en offline begeleiding geeft Marly advies, tips en handvaten om zo iedereen te helpen met het behalen van het gewenste resultaat.